HISTORIE



In 2003 begonnen Corné en Klazien Derksen voorzichtig, maar direct wel met een doordacht concept: een herenmodezaak in het hoogsegment in Zwolle. Inmiddels is er een dames- herenmodezaak in Emmen bijgekomen en in augustus 2011 opende het echtpaar een winkel in Groningen. In deze damesmodezaak aan het A-Kerkhof is Janneke de Lange de ambassadrice van Derksen & Derksen.

Corné lacht bescheiden wanneer het begrip 'succesformule' valt. 'Een formule impliceert dat we heel bewust aan een plan hebben gewerkt dat eenvoudig niet mis kan gaan', vertelt hij. 'Maar zo is het niet. Er is menig slapeloos nachtje aan vooraf gegaan. Wat we hebben gedaan is onze jarenlange ervaring in de mode gebundeld, een team uitstekende en gemotiveerde medewerkers om ons heen verzameld, mondiale topmerken in de collectie opgenomen en last but not least zijn we ons zelf gebleven.'

Gepokt en gemazeld

Geboren en getogen in Drenthe en gepokt en gemazeld in de internationale modewereld startten Corné en Klazien in 2003 hun eerste winkel in hartje Zwolle. Klazien: 'Corné zat al jaren in de buitendienst en ik werkte zeventien jaar eerst in de kinder- en daarna in de herenmode. Tot ik zoiets kreeg van: ik wil het nu wel eens voor mezelf gaan doen. Een eigen zaak. En wanneer ik mijn ideeën voorzichtig ventileer, heeft Corné al een plan van aanpak. We vullen elkaar in dat opzicht perfect aan. Ik ben meer het creatieve brein, terwijl Corné de zakelijke aspecten voor zijn rekening neemt.'

Corné: 'Dat elkaar aanvullen komt vaak tot uiting als we naar beurzen in binnen- en buitenland gaan. Waar de één dan misschien de neiging heeft om te ver door te schieten, daar wordt hij -of zij- door de ander gecorrigeerd. Soms hebben we daar best een stevig meningsverschil over, maar dat is alleen maar goed. Je denkt en handelt immers allebei vanuit een passie voor mode. En bij een passie horen nu eenmaal emoties.' In 2007 namen Corné en Klazien (die onlangs na tig andere opties te hebben overwogen uiteindelijk op de meest voor de hand liggende bedrijfsnaam 'Derksen & Derksen' uitkwamen) Mulder Mode in Emmen over. Toen al decennia een gerenommeerde zaak, maar waar de nieuwe eigenaren de lat nóg weer wat hoger legden. De bovenverdieping werd uitgebreid van honderd naar maar liefst zeshonderd vierkante meter winkelruimte en een sfeervolle patio van nog eens honderd vierkante meter. Wat met de tweehonderd vierkante meter op de begane grond letterlijk en figuurlijk een zaak van formaat oplevert.

Corné en Klazien deden hun inspiratie voor het interieurontwerp op tijdens vele internationale citytrips en tekenden -net als in Zwolle en Groningen- zelf voor de ontwerpen. Met als resultaat een even opvallende als bescheiden presentatie, die plotseling door een vrolijk element wordt opgevrolijkt. Zo staan er in Emmen twee royale Chesterfield banken die in haar felgroene kleurstelling haast een aanval op de ogen doen. 'Zo'n element past bij hoe wij in het leven staan', aldus Klazien. 'We zijn positief ingesteld, we houden van mensen, we houden van mode, we willen anderen en onszelf verrassen en we houden van een grapje. Dat kan een woordgrapje zijn of zo'n appelgroene Chesterfield.' Corné: 'Je kunt heel veel argumenten aandragen om iets niet te doen. Ik ben altijd op zoek naar net dat ene argument om het juist wèl te doen. Dat ik met deze eigenschap mijn omgeving wel eens gek maak, realiseer ik mij maar al te goed. Met zo'n bank bijvoorbeeld. Maar ook met het inkopen van de collectie. Niet de platgelopen paden bewandelen, maar je eigen weg zoeken.'

Nuchter genoeg

En vooral jezelf blijven. Daar zijn ze als Drent nuchter genoeg voor. 'Als je dan toch van een formule wilt spreken, dan is het de combinatie van aansprekende merken voeren, weten waar je het over hebt, dicht bij je klanten staan, oprecht zijn, je medewerkers voortdurend motiveren, humor en nuchterheid. In wezen blijft het echter ongrijpbaar en laat het zich niet onder een formule vangen. Het gaat immers om die ene drijvende kracht, de motor achter alles: die liefde voor mode en mensen.'

Derksen & Derksen voert bij de dames collecties van onder andere Mulberry, Citizens of Humanity, Burberry, Marccain en Fabiani Fillippi en bij de heren labels als Corneliani, Peuterey, Burberry, Moncler, Canali en Acua di Parma.

Bron: Lourens magazine

 

~ OPENINGSTIJDEN

Maandag
13.00 tot 18.00 uur
Dinsdag
10.00 tot 18.00 uur
Woensdag
10.00 tot 18.00 uur
Donderdag
10.00 tot 21.00 uur
Vrijdag
10.00 tot 18.00 uur
Zaterdag
10.00 tot 17.00 uur
Zondag
13.00 tot 17.00 uur

Bekijk alle koopzondagen
foto Groningen